Zmniejszony metabolizm kortyzolu podczas choroby krytycznej

Krytycznej chorobie często towarzyszy hiperkortyzolemia, którą przypisuje się indukowanej stresem aktywacji osi podwzgórze-przysadka-nadnercza. Jednak u krytycznie chorych obserwowano również niski poziom kortykotropiny, co może wynikać ze zmniejszenia metabolizmu kortyzolu. Metody
W sumie 158 pacjentów na oddziale intensywnej terapii i 64 dopasowane kontrole, testowaliśmy pięć aspektów metabolizmu kortyzolu: dzienny poziom kortykotropiny i kortyzolu; osoczowy klirens, metabolizm i wytwarzanie podczas wlewu steroidowych hormonów znakowanych deuterem jako znaczników; klirens osoczowy 100 mg hydrokortyzonu; poziomy metabolitów kortyzolu w moczu; oraz poziomy informacyjnego RNA i białka w wątrobie i tkance tłuszczowej, w celu oceny głównych enzymów metabolizujących kortyzol.
Wyniki
Całkowite i wolne krążące poziomy kortyzolu były konsekwentnie wyższe u pacjentów niż w grupie kontrolnej, podczas gdy poziomy kortykotropiny były niższe (p <0,001 dla obu porównań). Produkcja kortyzolu była wyższa o 83% u pacjentów (P = 0,02). Wystąpiło zmniejszenie o ponad 50% klirensu kortyzolu podczas infuzji znacznika i po podaniu 100 mg hydrokortyzonu pacjentom (P.0,03 dla obu porównań). Wszystkie te czynniki spowodowały wzrost o 3,5 stopnia stężenia kortyzolu w osoczu u pacjentów, w porównaniu z grupą kontrolną (P <0,001). Upośledzony klirens kortyzolu korelował również z niższą odpowiedzią kortyzolu na stymulację kortykotropiną. Zmniejszony metabolizm kortyzolu był związany ze zmniejszoną inaktywacją kortyzolu w wątrobie i nerkach, jak sugerują stosunki steroidowe w moczu, kinetyka znacznika i ocena próbek z biopsji wątroby (P.0,004 dla wszystkich porównań).
Wnioski
W krytycznej chorobie, zmniejszone rozpad kortyzolu, związane z tłumioną ekspresją i aktywnością enzymów metabolizujących kortyzol, przyczyniły się do hiperkortyzolemii, a zatem do supresji kortyzolem. Skutki diagnostyczne i terapeutyczne dla pacjentów w stanie krytycznym są nieznane. (Finansowane przez Belgijski Fundusz Badań Naukowych i inne, numery ClinicalTrials.gov, NCT00512122 i NCT00115479 oraz numery kontrolowanych prób bieżących, ISRCTN49433936, ISRCTN49306926 i ISRCTN08083905.)
Wprowadzenie
Krytyczna choroba, przykład ciężkiego ostrego stresu fizycznego, często towarzyszy hiperkortyzolemii, która jest proporcjonalna do ciężkości choroby.1,2 Obserwacja ta jest tradycyjnie przypisywana indukowanej stresem aktywacji osi podwzgórze-przysadka-nadnercza (HPA). i zwiększona produkcja kortyzolu na bazie kortyzoli3. Jednak ta odpowiedź na stres może nie być wystarczająca dla dobrego rokowania u pacjentów z względną niewydolnością kory nadnerczy.4-7 Ponadto, Vermes i wsp. 8 stwierdzili tylko przejściowo podwyższony poziom kortykotropiny podczas krytycznej choroby, mając na uwadze, że poziom kortyzolu pozostawał wysoki, paradoksalna dysocjacja między poziomami kortyzolu i kortykotropiny, co zaobserwowano również w innych warunkach stresowych.9
Poza alternatywnymi aktywatorami wytwarzania kortyzolu, takimi jak prozapalne cytokiny, innym wyjaśnieniem hiperkortyzolemii w obecności stłumionej kortykotropiny może być zmniejszone usuwanie kortyzolu
[przypisy: interwencja kryzysowa wrocław, wniosek o leczenie odwykowe uzasadnienie, elektrostymulacja przeciwwskazania ]