Z przetworów jodu stosuje sie zwykle 2-3 jodek potasu (kalium jodatum) lub zawierajacy wiecej jodu 2-3% jodek sodu (natrium jodatum) wewnetrznie w dawce, zaleznie od sprawy chorobowej

Z przetworów jodu stosuje się zwykle 2-3 jodek potasu (kalium jodatum) lub zawierający więcej jodu 2-3% jodek sodu (natrium jodatum) wewnętrznie w dawce, zależnie od sprawy chorobowej. Lek podaje się zwykle z alkaliami farmaceutycznymi (Rp. Natrii jodati 4,0. Natrii bicarbonici 2,0. Ag. destillatae 180,0. JW. D. S. po łyżce stołowej 2-3 razy dziennie po jedzeniu), w alkalicznej wodzie mineralnej lub w mleku. U niektórych osób, zwłaszcza u wołowatych, leczenie j ode nawet w małych dawkach, stosowane nawet zewnętrznie, może wywoływać objawy, które przypominają chorobę Graves-Basedowa, mianowicie w zakresie układu nerwowego nadzwyczajną pobudliwość naczynioruchową, bezsenność, silne poty, w zakresie serca wybitne przyśpieszenie czynności, uczucie bicia lub kołatania, w zakresie przewodu pokarmowego wymioty, biegunki, ze strony przemiany materii wzmożenie z wychudnieniem, ze strony tarczycy powiększenie itd. aby uniknąć tego obrazu, zw. Jod- Basedow, b adamy podczas, leczenia przetworami jodu częstość tętna, zanim się stwierdzi, jak chory oddziaływa na jod, a w stwardnieniu tętnic u wołowatych w ogóle jodu nie należy podawać. Zachowuje się ostrożność też w okolicach z wolem endemicznym, np. , u nas na Podkarpaciu i na Dolnym Śląsku. Prócz jodu, w lecznictwie chorób narządu krążenia stosuje się liczne inne leki, gdy chodzi o wzmocnienie chorego oraz o usunięcie lub chociażby złagodzenie przykrych dolegliwości nieustępujących leczeniu podstawowemu (bezsenność, wzdęcie brzucha, kaszel i in. ), zwłaszcza, jeżeli one pogarszają tan ogólny chorego lub stan narządu krążenia. Stosując odpowiednie leki, czynimy zadość leczeniu objawowemu (cura symptomatica). [więcej w: ortopedia, ortopeda, ortopeda Wrocław ]