Nerka marska ziarnista

W przeciwieństwie do nerki marskiej gładkiej, w nerce marskiej ziarnistej stwierdza się drobnowidowo nierównomierność anatomicznych zmian kłębków. Polega ona na tym, że obok kłębków marniejących, ulegających ostatecznie zmianom szklistym, widać kłębki jeszcze zachowane, niezwykle duże, wypełnione krwią, a obok cewek moczowych zanikających cewki mało zmienione i odradzające się. Dookoła kłębków i cewek ginących lub zniszczonych stwierdza się rozwój kurczącej się tkanki łącznej. Liczba pozostałych kłębków i cewek, których nabłonek ulega następowemu rozciągnięciu i spłaszczeniu, bywa niejednakowa w różnych przypadkach i w różnych okresach choroby. Średnia liczba kłębków w każdej nerce nieuszkodzonej wynosi według badań Moritza i Haymana 1.150.000, natomiast w nerce marskiej autorowie ci mogli naliczyć ich tylko od 900 tysięcy do 155 tysięcy. Los chorego zależy od stopnia zdolności pozostałych kłębków do wyrównywania ubytków. W jednych przypadkach zniszczenie znacznej liczby kłębków i cewek następuje dość szybko i chory ginie wskutek niewydolności nerek już we wczesnym okresie, gdy nie ma jeszcze dużego rozrostu i kurczenia się tkanki łącznej, tak iż nerka jest znacznie powiększona. (duża nerka biała lub pstra ). W innych przypadkach chory umiera nieco później, gdy kurczenie się tkanki łącznej, rozwijającej się w miejscu ginących kłębków i cewek i dookoła nich, zrobiło już pewne , postępy, tak iż nerka, chociaż już się zmniejszyła, nie jest jeszcze mniejsza, od prawidłowej i jest gładka (nerka marska gładka). Sprawa chorobowa może w innych przypadkach toczyć się tak powoli, że bliznowacenie tworzącej się tkanki łącznej znacznie zmniejszy nerki i chory ginie w okresie nerki marskiej- małej, czyli ziarnistej. W tym okresie prócz wyżej opisanych zmian stwierdza się także stwardnienie tętnic żył i zwłaszcza tętniczek nerkowych. W przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych z rozlaną nerczycą opisane wyżej zmiany są o wiele rozleglejsze. Objawy. Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych powstaje najczęściej niepostrzeżenie i może długo przebiegać bez żadnych dolegliwości. W innych przypadkach chory odczuwa od czasu do czasu pewne przypadłości, które często tłumaczy sobie mylnie jako objawy choroby żołądka i jelit (brak łaknienia, nudności, ciężar w dołku sercowym, biegunki itd.), jako objawy przepracowania (bóle głowy, zawroty głowy i in.) itd. Znacznie rzadziej zdarzają się przypadki przebiegające z częstymi bólami w okolicy lędźwiowej, zależnymi od ostrego rozciągania torebek nerkowych wskutek nagłego przypływu krwi do nerek. Niektórzy tłumaczą te bóle stwardnieniem torebek nerkowych (sclerosis ctupsulae renum) lub zrostami okołonerkowymi. Jest to tzw. przewlekłe bolesne zapalenie kłębków nerkowych (glomerulonephritis dolorosa chronica). Czasami dopiero mocznica prawdziwa wyjawia przewlekłe rozlane zapalenie kłębków, Które przebiegało przedtem bez większych dolegliwości. Przeważnie jednak stan podmiotowy chorych pogarsza się z postępem zapalenia coraz bardziej, chorzy słabną, łatwo się męczą, tracą łaknienie, uskarżają się w okresie nadmiernego moczenia na silne pragnienie, miewają od czasu do czasu bóle głowy, zależne od nadciśnienia tętniczego lub azocicy, i inne dolegliwości. Zmiany przedmiotowe stwierdza się przede wszystkim w narządzie krążenia i w narządzie moczowym. Są one różne, zależnie od okresu choroby. [przypisy: fizjoterapia, fizjoterapia Poznań, fizjoterapia warszawa ]