Leczenie suchogłodowe

W początkowym okresie ostrego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych najskuteczniejsze postępowanie polega na tym, że chory po oczyszczeniu przewodu pokarmowego przez zażycie 100-200 ml 100/0 wodnego roztworu siarczanu magnezowego (magnesium sulfuricum) nie otrzymuje przez parę dni żadnego pokarmu ani żadnego płynu zwalczając silne pragnienie tylko płukaniem ust od czasu do czasu. Niektórzy pozwalają w tym okresie podawać jedynie po 15 dekagramów cukru na dobę. Przeprowadzone w ten sposób parodniowe leczenie suchogłodowe najczęściej obniża ciśnienie tętnicze, wywołuje obfite moczenie i zmniejsza poziom mocznika w krwi. Dopiero od 3-4 dnia zezwala się na wodę źródlaną, kompoty słodkie, soki owocowe, cukier, owoce a następnie stopniowo na dietę zawierającą do 40-60 g białka roślinnego na dobę w postaci pieczywa, kleików, kasz, nadto przemyte masło, żółtko jaj i mączne jarzyny. Białka nie należy w tym okresie wybitniej ograniczać, by zapobiec wzmożonemu rozpadowi białka ustrojowego, który zagraża cho- remu, tym bardziej że już samo ostre zakażenie wywołujące zapalenie kłębków obniża zapas białka ustrojowego. Spostrzeżenia kliniczne dowodzą nadto, że jeżeli zaspokoi się zapotrzebowanie jednostek ciepła powyżej 50% węglowodanami, to pożywienie zawierające dostateczną ilość białka wywiera dodatni wpływ na przebieg zapalenia kłębków nerkowych, mianowicie poprawia stan podmiotowy chorego, zwiększa ilość moczu, łagodzi objawy lekkiej mocznicy i zmniejsza obrzęki. W ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych ogranicza się także przez cały czas aż do ustąpienia nadciśnienia tętniczego spożywanie soli kuchennej. Gdy zapalenie przechodzi już w okres zdrowienia, zezwala się na mierną ilość mleka (1-1% szklanki na dobę), wbrew dawniejszemu postępowaniu, w którym mleko gorąco polecano od samego początku choroby, zgodnie. z słynnym aforyzmem Chrestiena: mleko albo śmierć (le lait au la mori), Następnie zezwalamy na białko jaj, gotowaną rybę rzeczną, wreszcie na gotowane mięso. Po 3-6 tygodniach od zupełnego wyzdrowienia chory może przejść już na zwykłe pokarmy z ograniczeniem jednak mięsa przez długi czas do 20-25 deka- gramów dziennie. Rozszerzając stopniowo dietę, opieramy się na wynikach okresowego badania sprawności nerek. [przypisy: kursy dla fizjoterapeutów, podpiętki ortopedyczne, Badanie psychologiczne na broń Poznań ]

Powiązane tematy z artykułem: Badanie psychologiczne na broń Poznań kursy dla fizjoterapeutów podpiętki ortopedyczne