Rybawiryna do przewlekłego zakażenia wirusem zapalenia wątroby typu E u biorców przeszczepów AD 4

W związku z tym 61% pacjentów otrzymywało rybawirynę przez 3 miesiące, a 66% otrzymywało ją przez 3 miesiące lub krócej. W czasie, gdy pacjenci otrzymywali leczenie rybawiryną, leki immunosupresyjne nie przerwano, a ich dawki nie zmieniły się zasadniczo, z wyjątkiem 5 pacjentów, którzy przerwali stosowanie kwasu mykofenolowego po transfuzji krwi z powodu ciężkiej niedokrwistości. Chociaż czynność nerek nie zmieniła się znacząco podczas leczenia, dawka rybawiryny była zmniejszona u 17 pacjentów (29%) z powodu anemii i była zwiększona u 4 innych pacjentów (7%) podczas leczenia. Ogólnie, mediana dawek rybawiryny wynosiła 600 mg na dobę na początku leczenia oraz w miesiącu i 400 mg na dzień w miesiącu 2 i na końcu terapii (zakres, 29 do 1200 w każdym punkcie czasowym). Rybawiryna została tymczasowo zatrzymana u 2 pacjentów z powodu ciężkiej niedokrwistości; przerwano go na 10 dni u pacjenta z poziomem hemoglobiny 7,0 g na decylitr i przez 15 dni u pacjenta z poziomem hemoglobiny 7,5 g na decylitr.
Odpowiedź wirusologiczna
Ryc. 1. Ryc. 1. Stężenie wirusa zapalenia wątroby typu E (HEV) podczas leczenia rybawiryną. Wszyscy pacjenci mieli wiremię HEV po rozpoczęciu podawania rybawiryny. Jeden pacjent został utracony w celu obserwacji w ciągu pierwszego miesiąca po rozpoczęciu podawania rybawiryny, a inny pacjent został wycofany z rybawiryny w miesiącu z powodów psychiatrycznych. W miesiącu poziomy RNA HEV oceniano u 50 pacjentów, a poziom był niewykrywalny u 32 pacjentów (64%). W 3. miesiącu i po zakończeniu terapii 56 z 57 pacjentów, u których obserwowano, miało klirens HEV (ryc. 1). Jedyny pacjent, u którego nadal występowała wiremia po zakończeniu terapii, miał poważny spadek stężenia hemoglobiny podczas leczenia i wymagał 10-dniowej przerwy w leczeniu rybawiryną i transfuzji krwi. Jego GFR, oszacowany za pomocą Modyfikacji diety w równaniu choroby nerek na początku terapii, wynosił 50 ml na minutę na 1,73 m2 powierzchni ciała. Jego początkowa dawka rybawiryny wynosiła 800 mg na dobę (13 mg na kilogram dziennie); w 2. miesiącu po krótkiej przerwie w leczeniu rybawiryną dawkę zmniejszono do 400 mg na dobę.
Ryc. 2. Ryc. 2. Wyniki leczenia rybawiryną u osób po przeszczepie narządów stałych z zakażeniem HEV. Status odpowiedzi dwóch pacjentów był nieznany: jeden pacjent został utracony w celu obserwacji, a drugi został wycofany z rybawiryny w ciągu miesiąca z powodów psychiatrycznych. Dwóch pacjentów, którzy mieli nawrót replikacji HEV, zmarło podczas okresu badania – jeden z powodu choroby sercowo-naczyniowej 22 miesiące po zakończeniu leczenia rybawiryną, a drugi z raka płuc 5 miesięcy po zakończeniu terapii.
Spośród 56 pacjentów, u których do końca terapii nie było wykrywalnego wirusa, u 10 pacjentów wystąpił nawrót replikacji HEV (ryc. 1)
[podobne: fizjoterapeuta, rehabilitacja dzieci, fizjoterapia Poznań ]