Rozpoznanie różnięowe z przewlekłą rozlaną nerczycą (nephroeis diffusa chronica) i z pierwotną marską nerką (nephrosclerosis maligna) D

Duże pragnienie, nadmierne moczenie, niski ciężar właściwy moczu mogą spowodować mylne rozpoznanie moczówki prostej (tiiabe- tes imsipidus ) zamiast przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych. W moczówce prostej jednak nie ma ani nadciśnienia tętniczego, ani przerostu serca, nadto nerki wydalają związki azotowe prawidłowo. Trudności rozpoznawcze powstają raczej wtedy, gdy zapalenie kłębków przebiega bardzo łagodnie, tak iż przez dłuższy czas nie ma zaburzeń ani w wydalaniu związków azotowych, ani w układzie krążenia. Różnicowanie polega w tych przypadkach na obecności w chorobie nerkowej białkomoczu oraz składników postaciowych nerkowych w osadzie moczu. Rokowanie. Długość życia chorych na przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych bywa różna, zależnie od czynników konstytucyjnych, trybu życia, przyczyny choroby i dołączających się chorób przygodnych, zwłaszcza zakaźnych, oraz ciąży. Choroba może trwać kilka lat, przechodząc w tym czasie w okres moczenia pozostałego, albo trwa długo, dziesiątkami lat, w postaci miernego białkomoczu z krwinkami czerwonymi w osadzie moczu i nadciśnieniem tętniczym, rosnącym u różnych chorych z niejednakową szybkością, zanim nastąpi niewydolność nerek i okres moczenia pozostałego. W rokowaniu w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych zwraca się uwagę przede wszystkim na szybkość. rozwoju i postępu niewyrównania nerek i narządu krążenia. Rokowanie jest tym pomyślniejsze, im opieszalszy jest dotychczasowy przebieg choroby, tzn. im dłużej trwa okres prawidłowego ciśnienia tętniczego, im powolniej ciśnienie tętnicze wzrasta, im dłużej jest zachowana sprawność nerek. Znaczny wzrost indoksylu, a także mocznika i w ogóle azotu niebiałkowego w krwi – szczególnie gdy chory pozostaje na diecie zawierającej mało białka, a jednocześnie nie ma ani niewydolności krążenia, ani wyraźniejszego zaostrzenia choroby nerkowej, – częste objawy mocznicy prawdziwej, znaczna niedokrwistość i upadek odżywienia, zapalenie białkomoczowe siatkówek, izostenuria, zwłaszcza połączona z oligurią – objawy te rokują źle. Również niepomyślnym objawem jest mocznica drgawkowa. W przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków mocznica ta rokuje o wiele gorzej niż w ostrym zapaleniu. Sama dobowa ilość moczu bez uwzględnienia innych objawów nie może służyć za podstawę do rokowania. To samo dotyczy białkomoczu. Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków z rozlaną nerczycą rokuje gorzej niż zapalenie kłębków bez nerczycy. Od dołączenia się zapalenia białkomoczowego siatkówek do śmierci upływa najczęściej nie więcej niż 1-2 lata. [podobne: dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, marska nerka, fizjoterapia po cesarskim cięciu ]

Powiązane tematy z artykułem: dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej fizjoterapia po cesarskim cięciu marska nerka