Rak jelita grubego po upadku – dlaczego badanie nie może wyjaśnić wszystkiego ad

Po pierwsze, dostępne obecnie terapie raka jelita grubego są lepsze niż 30 lat temu. Udoskonalona technika chirurgiczna, standaryzacja opieki przedoperacyjnej i pooperacyjnej oraz rosnąca zależność od dostawców o dużej masie prawdopodobnie połączyły się, aby zmniejszyć umieralność operacyjną. Wykazano, że dodatek chemioterapii adjuwantowej u pacjentów z regionalną chorobą (chorobą dodatnią pod względem węzłów) zmniejsza śmiertelność w dłuższej perspektywie. Nawet pacjenci z rozległymi chorobami mogą teraz być poddani resekcji odległych przerzutów, a jedna czwarta z nich przeżyje 5 lat lub dłużej. Po drugie, wcześniejsze wykrycie choroby objawowej i późniejsze zmniejszenie śmiertelności może wystąpić nawet przy braku powszechnego badania przesiewowego. Pacjenci z objawami raka jelita grubego najprawdopodobniej występują wcześniej i są diagnozowani wcześniej niż w przeszłości. Powszechna dostępność i zastosowanie endoskopii obniżyło próg bezpośredniego badania jelita grubego u osób z objawami mogącymi stanowić nowotwór. Pacjenci z występowaniem lokalnych i regionalnych chorób pod koniec lat 70. i na początku lat 80. i ponownie pod koniec lat 90. mogą odzwierciedlać coraz częstsze stosowanie odpowiednio sigmoidoskopii i kolonoskopii. Zmniejszenie częstości występowania choroby przerzutowej – tempo, w jakim pacjenci początkowo występują z przerzutowym rakiem jelita grubego – jest zgodne z wcześniejszym wykrywaniem progresywnych nowotworów i jest ważnym pośrednim krokiem w zmniejszaniu śmiertelności.
Na koniec może pojawić się mniej przypadków raka jelita grubego. Częstość występowania choroby przerzutowej spadała systematycznie i znacząco – o 45% od 1975 r. Spadek ogólnej częstości występowania rozpoczął się na długo przed spodziewanym efektem polipektomii. W przypadku braku naddiagnozy, zmniejszona zachorowalność będzie niezawodnie prowadzić do zmniejszenia śmiertelności.
Czynnikiem zmniejszającym częstość występowania raka jelita grubego może być wiele czynników. W przypadku raka żołądkowo-jelitowego oczywistym kandydatem byłaby zmiana w diecie. Zmniejszenie spożycia wędzonych i peklowanych mięs prawdopodobnie spowodowało mniejszą ekspozycję na rakotwórcze nitrozoaminy. Zmiany w mikrobiomie żołądkowo-jelitowym są kolejnym oczywistym kandydatem. Powszechne stosowanie antybiotyków prawdopodobnie doprowadziło do zmian w florze jelitowej, o czym świadczy malejąca częstość występowania Helicobacter pylori. W końcu, zastosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (w tym aspiryny), hormonalnej terapii zastępczej i statyn może mieć znaczenie, biorąc pod uwagę ich związek ze zmniejszoną neoplazją jelita grubego.
Wszystko to nie oznacza, że badania przesiewowe nie miały wpływu na śmiertelność z powodu raka okrężnicy i odbytnicy. Pogłębiony spadek częstości występowania zarówno lokalnej, jak i regionalnej choroby w ciągu ostatnich kilku lat może odzwierciedlać zapobiegawcze skutki zwiększonej liczby polipektomii. Wskaźnik kolonoskopii przesiewowej prawie podwoił się w latach 2000-2005 – z 20% do 39% wśród dorosłych Amerykanów w wieku 50 lat lub starszych5, co może wyjaśnić tę tendencję.
Niemniej jednak uważamy, że ważne jest, aby klinicyści wykazywali się pokorą w odniesieniu do wpływu badań przesiewowych na trendy w chorobie. Chociaż kuszące jest przyjmowanie kredytów za dobre wiadomości, może to przesadzić o postrzeganych korzyściach z badań przesiewowych populacji ogólnej i odwrócić uwagę od ważniejszych działań promujących zdrowie – na przykład poprzez zachęcanie do zdrowej diety i ćwiczeń fizycznych – oraz o opiekę nad chorymi
[podobne: urolog Wrocław, kołnierze ortopedyczne, USG piersi Łódź ]