Przewlekle rozlane zapalenie klebków nerkowych

Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych mogą podrażniać i tą drogą wywoływać ich przewlekłe rozlane zapalenie. Zatem według tego zapatrywania przejście ostrego zapalenia kłębków w przewlekłe wcale nie wymaga istnienia trwałego zakażenia. Zapatrywaniu na przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych jako dalszy ciąg ostrej sprawy przeciwstawia się pogląd, według którego przewlekłe zapalenie bywa często chorobą pierwotną, powstającą od razu jako sprawa przewlekła na tle częstego lub ustawicznego działa- nia czynników szkodliwych (przeziębienie, przebywanie w mieszkaniach zimnych i wilgotnych, błędy dietetyczne, sprawy ropne itd.). Trudne orzec, które z tych zapatrywań jest słuszniejsze, ostre bowiem zapalenie kłębków może rozpoczynać się zupełnie niepostrzeżenie, tak iż łatwo można j e na początku przeoczyć. Anatomia patologiczna. W początkowym okresie przewlek- łego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych nerki są powiększone, gład- kie, na przekroju białawe (tzw. duża biała nerka) lub pstre (tzw. duża pstra nerka). W miarę postępu zmian w kłębkach i roz- woju tkanki łącznej nerki zmniejszają się, tak iż wreszcie wracają do wielkości prawie prawidłowej. W tym okresie powierzchnia nerki jest jeszcze zupełnie gładka (tzw. nerka marska gładka). Z dalszym kurczeniem się tkanki łącznej nerki wybitnie zmniejszają się i ich po- wierzchnia staje się drobnoziarnista (tzw. nerka marska ziarnista). Nerka marska gładka jest zbitsza niż prawidłowa, na powierzchni zewnętrznej i na przekroju kory jasnoszarawa z lekkim odcieniem żółta- wym i gdzieniegdzie z drobniutkimi wybroczynami. Torebkę włóknistą ściąga się trudniej. Granica kory i substancji rdzeniowej jest niewyraźna. Drobnowidowo stwierdza się rozległe zmiany szkliste pętli kłęb- ków oraz obfitą tkankę łączną między zmienionymi kłębkami. Cewki są po części zwężone, zanikające, po części rozszerzone i zawierają wałeczki szkliste i ziarniste oraz czerwone krwinki, a ich nabłonki oraz zrąb ner- kowy zawiera kropelki tłuszczów obojętnych oraz ciała tłuszczowate pod- wójnie załamujące światło. W naczyniach krwionośnych zrębu widać zgru- bienie błony wewnętrznej, powstałe na tle zapalenia lub stwardnienia. Nerka marska ziarnista jest mała, twarda, tak iż podczas prze- krawania odczuwa się opór, pstra na powierzchni zewnętrznej i na prze- kroju kory wskutek tego, że miąższ wystający w postaci ziarn jest barwy szarej lub szarawożółtawej, a wgłębienia między ziarnami – barwy czerwonobrunatnej, te bowiem wgłębienia odpowiadają nowoutworzonej tkance łącznej, zawierającej dużo naczyń włoskowatych. Torebka włók- nista jest zgrubiała, nieraz ściągnąć ją trudno, gdyż spaja ją z nerką tkanka bliznowata. Na przekroju granica kory i substancji rdzennej oraz rysunek kory, zwykle bardzo wąskiej, są zatarte; piramidy są również małe. [więcej w: , dieta i odchudzanie, implanty Warszawa, olejki do włosów ]