Okres wyrównania

Okres wyrównania cechuje duza skłonność do zaostrzeń. Wywołują je przemijające choroby zakaźne, błędy dietetyczne, ciąża i inne czynniki. Zwłaszcza często spostrzega się zaostrzenia w przypadkach, które powstały na tle przewlekłej posocznicy (chroniosepeis), np. u osób z przewlekłym zapaleniem migdałków podniebiennych. Zaostrzenia zdarzają się najczęściej na jesieni i wiosną. Cechują je: 1) spadek dobowej ilości moczu, lecz w stopniu mniejszym niż w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych; 2) niski ciężar właściwy, nawet w przypadkach przebiegających z wysoką gorączką, zależny od tego, że nerki nie są już zdolne wytwarzać wysyconego moczu; 3) pojawienie się lub wzmożenie krwiomoczu; 4) mniejsza skłonność do obrzęków niż w ostrym zapaleniu kłębków; 5) mocznica drgawkowa zdarza się tylko bardzo rzadko. Po szeregu zaostrzeń przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych przechodzi w przeważającej większości przypadków w okres niewyrównania, czyli niewydolności nerek (insufficientia renalis). Cechuje się ten okres zatrzymywaniem w krwi i w tkankach składników azotowych niebiałkowych oraz znaczniejszym upośledzeniem wydzielania wody, zupełną utratą zdolności stężania moczu i coraz częstszymi objawami mocznicy. Ilość indoksylu i ksantoproteinemia mogą być bardzo wysokie. Zwiększa się także ilość mocznika i w ogóle azotu niebiałkowego w krwi dochodząc do 80-200 mg% i wyżej. Z postępem przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków przerosły mięsień sercowy wyrodnieje. Chorzy uskarżają się wtedy na brak tchu, uczucie ciśnienia poza mostkiem i inne dolegliwości, właściwe rozlanemu zwyrodnieniu mięśnia sercowego. Do tych przypadłości dołączają się objawy przedmiotowe niewydolności krążenia. Z jej powstaniem ciśnienie tętnicze nieraz opada i może obniżyć się nawet poniżej poziomu prawidłowego. W przeciwieństwie do przewlekłej niewydolności krążenia powstającej w chorobach narządu krążenia pochodzenia nienerkowego mocz pozostaje nadal jasnosłomkowy, o niskim ciężarze właściwym. Nie bywa w nim ceglastego osadu moczanów, a bardzo często także i białka. [hasła pokrewne: kursy dla fizjoterapeutów, osocze bogatopłytkowe w ortopedii, wkładki ortopedyczne ]