Obrzęki

Obrzęków w początkowym okresie przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych zwykle nie bywa, jeżeli sprawa przebiega bez wybitnego udziału układu cewkowego. Obrzęki pochodzenia kłębkowo-nerkowego powstają dopiero w późniejszym okresie stwardnienia nerek w związku z utratą przez nerki nie tylko zdolności do zagęszczania moczu, ale także zdolności do wydzielania wody, a więc w okresie izostenurii. Obrzęki są bardzo blade, miękkie, niebolesne, usadowione przeważnie na twarzy, w przeciwieństwie do obrzęków przekrwiennych, które są sinawe i sadowią się przede wszystkim na dolnych kończynach, a u chorych leżących – w okolicy krzyżowej. Na obrzęki kłębkowo-nerkowe nie wywierają żadnego wpływu środki ani sercowe, ani moczopędne: zwiększyć wydajności pracy pozostałej niewielkiej liczby kłębków nie można już w żaden sposób. Podstawowa przemiana materii w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych jest wyraźnie wzmożona, w przeciwieństwie do rozlanej nerczycy, w której jest zmniejszona (Jakub Węgierko i Sterling-Okuniewski). Jeżeli przewlekłe rozlane zapalenie kłębków przebiega z wybitnym udziałem układu cewkowego, objawiającym się zwyrodnieniem jego nabłonka (mephrosonephriiie diffusa c hronica) , wtedy chorobę cechują nadto duże, miękkie, blade obrzęki, przeważnie twarzy i tułowia, nieraz puchlina jam surowiczych, duży białkomocz, nierzadko do 10% i więcej, i obfity osad moczu zawierający znacznie więcej wałeczków różnego rodzaju, niż to bywa w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków, oraz nabłonek nerkowy, przeważnie stłuszczony, czasami twory lipoid owe, załamujące światło podwójnie. W okresie niewydolności nerek ilość białka w moczu obniża się, a osad ubożeje. Ciśnienie tętnicze bywa w jednych przypadkach zwiększone przez dłuższy czas stosunkowo niewiele, w innych na odwrót tak wysokie, jak w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków. Odpowiednio do tego różnie zachowuje się także przerost serca. W miarę postępu niewydolności omówione przed chwilą różnice znikają, tak iż wreszcie obraz kliniczny przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków z rozlaną nerczycą staje się prawie taki sam jak przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków ,bez wybitnego zwyrodnienia w układzie cewek moczowych. Okres wyrównania w obu postaciach przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych, zwłaszcza w postaci bez wybitniejszego udziału cewek, może trwać długo, latami, nawet dziesiątkami lat, w przeciwieństwie do podostrego rozlanego zapalenia, najczęściej krwotocznego, zwanego też zapaleniem złośliwym (glomelulonephritis haemorrhagica diffusa subacuta s. maligna), w którym nieodwracalne objawy chorobowe w zakresie narządu moczowego i krążenia powstają czasami już po. upływie kilku tygodni do 4-6 miesięcy. [hasła pokrewne: dostawa gazu do instalacji przemysłowych, dostawa gazu do instalacji przemysłowych Poznań, Dmuchawy bocznokanałowe ]

Powiązane tematy z artykułem: Dmuchawy bocznokanałowe dostawa gazu do instalacji przemysłowych sklep sportowy online ze sprzętem sportowym