Nauka o mądrym wybieraniu – pokonanie złudzenia terapeutycznego

W ostatnich latach Stany Zjednoczone doświadczyły wzmożonych wysiłków na rzecz ograniczenia niewłaściwego stosowania metod i testów medycznych. Być może najbardziej widoczna była kampania Choosing Wisely, w której towarzystwa medyczne zidentyfikowali wiele testów, leków i metod leczenia, które są stosowane niewłaściwie. Rezultatem są zalecenia dotyczące przeciwdziałania tym interwencjom lub sugestie, że należy je uważniej rozpatrywać i omawiać z pacjentami. Sukces takich wysiłków może być jednak ograniczony przez tendencję ludzi do przeceniania skutków ich działań. Psychologowie nazywają to zjawisko, które opiera się na naszej skłonności do wnioskowania o przyczynowości tam, gdzie nie istnieje, iluzji kontroli . W medycynie można ją nazwać złudzeniem terapeutycznym (etykieta zastosowana po raz pierwszy w 1978 r. Jako nieuzasadniony entuzjazm ). do leczenia zarówno pacjentów, jak i lekarzy 2). Kiedy lekarze uważają, że ich działania lub narzędzia są bardziej skuteczne niż w rzeczywistości, wyniki mogą być niepotrzebne i kosztowne. Dlatego uważam, że wysiłki mające na celu promowanie bardziej racjonalnego podejmowania decyzji będą musiały bezpośrednio rozwiązać tę iluzję.
Najlepszą ilustracją iluzji kontroli są badania, w których ochotnicy zostali poproszeni o wymyślenie sposobu naciśnięcia przycisku, aby spowodować zapalenie panelu.3 Wolontariusze szukali entuzjastycznie strategii i byli ogólnie przekonani, że im się udało. . Nie wiedzieli jednak, że ich sukces został określony całkowicie przypadkowo.
Od tego czasu zjawisko to zostało opisane w bardzo różnych ustawieniach. Hazardziści, na przykład, konsekwentnie przeceniają kontrolę nad wynikami, zarówno w grach hazardowych, jak iw życiu codziennym. Ich wiara prowadzi ich do pozornie dziwacznych lub rytualnych zachowań, takich jak rzucanie kośćmi w określony sposób lub noszenie określonych kolorów. Jednak iluzja kontroli jest powszechna, a jej skutki mogą ulec wzmocnieniu, gdy ludzie są umieszczani na stanowiskach kierowniczych lub poddawani presji czasu lub konkurencji.
Decyzje podejmowane przez lekarzy przy łóżku są zarówno bardziej skomplikowane, jak i bardziej oparte na dowodach niż decyzje wolontariuszy w laboratorium. Niemniej jednak lekarze przeceniają korzyści płynące ze wszystkiego, od interwencji związanych z bólem pleców po chemioterapię nowotworową.4,5. Ich iluzja terapeutyczna ułatwia dalsze stosowanie niewłaściwych testów i terapii.
Rezultat praktycznie wszystkich decyzji medycznych jest przynajmniej częściowo poza kontrolą lekarza, a przypadkowa szansa może zachęcić lekarzy do przyjęcia błędnych przekonań na temat związku przyczynowego. Na przykład, płukanie stawów jest nadużywane w celu złagodzenia bólu kolana związanego z zapaleniem kości i stawów, pomimo zalecenia skierowanego przeciwko niemu z American Academy of Orthopedic Surgery. Ból stawów kolanowych ma tendencję do woskowania i osłabienia, tak więc wielu pacjentów zgłasza poprawę objawów po płukaniu i naturalne jest stwierdzenie, że interwencja była skuteczna.
Co więcej, iluzja terapeutyczna jest wzmocniona przez tendencję do wybiórczego wybierania dla dowodów wpływu – jednej manifestacji uprzedzeń potwierdzających , która prowadzi nas do poszukiwania jedynie dowodów potwierdzających to, co już uważamy za prawdziwe.
[hasła pokrewne: maszyny pakujące warszawa, maszyny pakujące, orteza nadgarstka ]