Nauka o mądrym wybieraniu – pokonanie złudzenia terapeutycznego ad

Lekarze mogą być szczególnie podatni na tę tendencyjność, gdy opiekują się pacjentem ze złożoną chorobą. Kiedy pacjent ma wiele problemów zdrowotnych, często można znaleźć pewne dowody poprawy po interwencji, szczególnie jeśli pacjent jest intensywnie monitorowany. Na przykład, Critical Care Collaborative odradza podawanie całkowitego żywienia pozajelitowego podczas pierwszych 7 dni pacjenta na oddziale intensywnej terapii. Jednakże, jeśli jest używany, dostępne testy prawdopodobnie dostarczą co najmniej kilka wskazań na poprawę elektrolitów, stanu objętości lub poziomu prealbuminy pacjenta. Iluzja kontroli jest głęboko zakorzeniona w psychologii człowieka w formie heurystyki lub zasady, że polegamy na interpretowaniu zdarzeń i podejmowaniu decyzji. Wiele heurystyk jest podświadomych i dlatego trudno ich uniknąć lub wykorzenić, ale możemy poprawić ich działanie za pomocą wyrównawczych, świadomych heurystyk. W rzeczywistości lekarze stosują już tę strategię w celu poprawy decyzji diagnostycznych. Na przykład, staramy się ignorować prawdopodobieństwo wystąpienia choroby podczas diagnozy, co może spowodować, że będziemy zdiagnozować rzadkie schorzenia i zdiagnozować najczęstsze; studenci medycyny uczeni są więc zasady: Kiedy słyszysz kopyta, szukaj koni, a nie zebry.
Ta strategia może pomóc w ograniczeniu iluzji terapeutycznej. Na przykład, ponieważ zmniejszone spożycie doustne może być objawem zaawansowanej otępienia i często jest wskaźnikiem złego rokowania, kilka towarzystw medycznych zaleciło przeciw rutynowemu stosowaniu żuków u pacjentów z demencją. Chociaż powstrzymanie się od umieszczenia zgłębnika jest decyzją emocjonalną z konsekwencjami etycznymi i prawnymi, dwie świadome heurystyki mogą pomóc przeciwdziałać terapeutycznej iluzji.
Pierwszy z nich można sformułować w następujący sposób: Zanim dojdziesz do wniosku, że leczenie było skuteczne, poszukaj innych wyjaśnień. Na przykład, jeśli rurka została umieszczona w okresie choroby i zmniejszone spożycie doustne, gdy masa ciała pacjenta spadła, można wytłumaczyć zwiększenie masy ciała przez regresję do średniej. Podobnie zmniejszona aktywność, skutecznie leczona infekcja lub kontrola pobudzenia mogą pomóc wyjaśnić przyrost masy ciała.
Druga heurystyka może brzmieć: Jeśli widzisz dowody sukcesu, poszukaj dowodów porażki. Innymi słowy, sprawdź założenia skuteczności, szukając negatywnych wyników. Nawet jeśli pacjent przybierze na wadze, inne wyniki mogą obejmować dalsze epizody zapalenia płuc typu aspiracyjnego lub nowe lub postępujące odleżyny. Lekarze mogą założyć podstawy tej heurystyki przed zainicjowaniem interwencji, jasno określając, w jaki sposób mierzy się sukces i porażkę.
Złudzenie terapeutyczne nie jest jedynym czynnikiem powodującym nadmierne leczenie. Na przykład decyzje dotyczące rurki żywieniowej w zaawansowanym stadium otępienia zależą od presji refundacyjnej, mierników jakości, lęku przed sporami sądowymi i oczekiwań rodziny. Stwierdzenie, że nieskuteczne leczenie można ograniczyć poprzez zarządzanie iluzją terapeutyczną, bez kwestionowania skuteczności tej strategii, w efekcie staje się ofiarą terapeutycznej iluzji. Dlatego potrzebne są badania, aby określić, czy i jak zarządzanie iluzją terapeutyczną może zmniejszyć nadmierne leczenie
[patrz też: rzadka choroba genetyczna, dyżury aptek żywiec, interwencja kryzysowa wrocław ]

Powiązane tematy z artykułem: dyżury aptek żywiec interwencja kryzysowa wrocław rzadka choroba genetyczna