Mechanoterapia Mechanoterapia, stosowana w zdrojowiskach w chorobach narzadu krazenia polega na wykonywaniu przez chorych ruchów czynnych oraz na stosowaniu rozleglejszego i silniejszego masazu

Mechanoterapia Mechanoterapia, stosowana w zdrojowiskach w chorobach narządu krążenia polega na wykonywaniu przez chorych ruchów czynnych oraz na stosowaniu rozleglejszego i silniejszego masażu. Ruchy wykonuje chory z początku przechadzając się po równym miejscu przez czas coraz dłuższy, następnie zaś temu celowi może służyć dokładnie dawkowana gimnastyka na aparatach Zandera oraz Rerza. Wymienione zabiegi (masaż, ruchy czynne i gimnastyka na aparatach) muszą być stosowane pod ścisłą kontrolą lekarską. Poleca się także gimnastykę oddechową, polegającą na wykonywaniu kilka razy dziennie 3-5 głębokich oddechów. Taka gimnastyka wywołuje większe rozprostowanie płuc, a zatem otwarcie naczyń włoskowatych także w częściach płuc znajdujących się w stanie niedodmy, przez co ułatwia się pracę prawej komory. Zabiegi mechaniczno-lecznicze w chorobach narządu krążenia stosuje się także poza zdrojowiskami po wyprowadzeniu chorego ze stanu niewy dolności krążenia. Polegają one na wykonywaniu początkowo ruchów biernych w łóżku, potem czynnych, nieco później na siedzeniu w krześle, chodzeniu początkowo pomocą pielęgniarki przez czas krótki itd. , przy czym cały czas nadzoruje się stan narządu krążenia. [przypisy: orteza stawu skokowego, orteza nadgarstka, fizjoterapia ]