Klopidogrel z aspiryną w niewielkim udarze lub przejściowym ataku niedokrwiennym

Udar mózgu jest powszechny w ciągu pierwszych kilku tygodni po przejściowym napadzie niedokrwiennym (TIA) lub niewielkim udarze niedokrwiennym. Leczenie skojarzone klopidogrelem i aspiryną może zapewnić lepszą ochronę przed kolejnym udarem niż sama aspiryna. Metody
W randomizowanym, podwójnie zaślepionym, kontrolowanym placebo badaniu, przeprowadzonym w 114 ośrodkach w Chinach, losowo przydzielono 5170 pacjentów w ciągu 24 godzin po wystąpieniu niewielkiego udaru niedokrwiennego lub TIA wysokiego ryzyka do leczenia skojarzonego klopidogrelem i aspiryną (klopidogrel w początkowa dawka 300 mg, a następnie 75 mg na dzień przez 90 dni, plus kwas acetylosalicylowy w dawce 75 mg na dobę przez pierwsze 21 dni) lub placebo plus kwas acetylosalicylowy (75 mg na dzień przez 90 dni). Wszyscy uczestnicy otrzymywali otwartą aspirynę w ustalonej przez klinicystę dawce od 75 do 300 mg w 1. dniu. Pierwszorzędowym rezultatem był udar (niedokrwienny lub krwotoczny) podczas 90 dni obserwacji w analizie zamiaru leczenia. Różnice w leczeniu oceniano za pomocą modelu proporcjonalnych hazardów Coxa, z ośrodkiem badawczym jako efektem losowym.
Wyniki
Udar wystąpił u 8,2% pacjentów w grupie klopidogrelu i kwasu acetylosalicylowego, w porównaniu z 11,7% pacjentów w grupie przyjmującej aspirynę (współczynnik ryzyka 0,68, przedział ufności 95%, 0,57 do 0,81, p <0,001). Umiarkowany lub ciężki krwotok wystąpił u siedmiu pacjentów (0,3%) w grupie klopidogrelu i kwasu acetylosalicylowego oraz u ośmiu (0,3%) w grupie otrzymującej aspirynę (p = 0,73); wskaźnik udaru krwotocznego wynosił 0,3% w każdej grupie.
Wnioski
Wśród pacjentów z TIA lub niewielkim udarem mózgu, którzy mogą być leczeni w ciągu 24 godzin od pojawienia się objawów, połączenie klopidogrelu i aspiryny przewyższa samą aspirynę w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia udaru w ciągu pierwszych 90 dni i nie zwiększa ryzyka krwotoku . (Finansowane przez Ministerstwo Nauki i Technologii Chińskiej Republiki Ludowej, numer CHANCE ClinicalTrials.gov, NCT00979589.)
Wprowadzenie
Przejściowy atak niedokrwienny (TIA) i ostry niewielki udar niedokrwienny są częste i często prowadzą do wyłączenia. W Chinach występuje około 3 milionów nowych udarów mózgu rocznie, a około 30% z nich to drobne udary niedokrwienne.1,2 Częstość występowania TIA w Chinach nie została określona, ale na podstawie częstości występowania w innych krajach w Chinach są prawdopodobnie ponad 2 miliony TIA.3-5 Ryzyko kolejnego udaru występującego po TIA lub niewielkim udarze jest wysokie, a około 10 do 20% pacjentów ma udar mózgu w ciągu 3 miesięcy po zdarzeniu indeksowym; większość z tych uderzeń występuje w ciągu pierwszych 2 dni. 5-8
Rola terapii przeciwpłytkowej w profilaktyce wtórnej udaru została dobrze ustalona. Jednak aspiryna jest jedynym lekiem przeciwpłytkowym, który był badany w ostrej fazie udaru, podczas którego jego korzyść jest niewielka. 9,10 Aspiryna i klopidogrel synergistycznie hamują agregację płytek, 11,12 i taka podwójna terapia zmniejsza ryzyko nawrotu niedokrwiennego zdarzeniami u pacjentów z ostrym zespołem wieńcowym.13,14 Na szeroką skalę badania wtórnej profilaktyki niedokrwiennych zdarzeń po udarze nie wykazały korzyści z połączenia klopidogrelu i aspiryny.15-17 Jednak badania te nie badały wcześnie, w okresie wysokiego ryzyka po udarze obejmowały one niektórych pacjentów z udarem o umiarkowanym nasileniu i obejmowały niewielu pacjentów z TIA.
[podobne: pirymetamina, bezdechy nocne leczenie, blachodachówki gontopodobne ]

Powiązane tematy z artykułem: bezdechy nocne leczenie blachodachówki gontopodobne pirymetamina