Moczenie nerki

Dzięki wzmożonemu moczeniu nerki, niezdolne już zagęszczać mocz, wydalają początkowo składniki azotowe niebiałkowe bez zaburzeń, tak i ilość mocznika i w ogóle azotu niebiałkowego w krwi bywa przez dłuższy czas prawidłowa. Jest to okres wyrównania w przebiegu przewlekłego zapalenia kłębków. W miarę postępu sprawy chorobowej w nerkach i obniżania się dobowej ilości moczu rozpoczyna się zatrzymanie tych związków w krwi dochodzące w okresie marskim do znacznego stopnia. Jest to okres niewyrównania przewlekłego zapalenia kłębków nerkowych. Szczególnie wysoki poziom mocznika i azotu niebiałkowego w ogóle stwierdza się w krwi, gdy nastąpi już okres moczenia pozostałego. Wcześniej niż zatrzymanie mocznika można stwierdzić nagromadzenie się wytworów pochodzących z gnicia aminokwasów aromatycznych. Zgodnie z tym poziom indoksylu w surowicy krwi oraz odczyn ksantoproteinowy jest w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych lepszym miernikiem stopnia niewydolności nerek niż poziom mocznika we krwi. Jako przykład sztywnej czynności wydzielniczej nerek w okresie marskości wtórnej (neplvrocirrhoeis secunda1ia) podaję wynik prób wodnej i zagęszczającej, wykonanych, u chorego z ilością mocznika w surowicy krwi wynoszącą 150 mg%. Dnia 2. XI 1938 r. chory ważący 54,5 kg wypił o godz. 7 Y:; rano 1500 ml lekkiej, nieocukrzonej herbaty. Przez pierwsze dwie godziny wydzielił chory 94,5 mI moczu, czyli zaledwie 6,3% wprowadzonego płynu. Przez pierwsze 4 godz. wydzielił chory 339,5 mI moczu, czyli 22,6% wypitego płynu. Waga ciała nie uległa zmianie. Za dobę wydzielił chory 879 mI moczu, czyli tylko 58,6% wypitego płynu. Waga ciała spadła o 100 g. Wnioski: Ciężar właściwy moczu waha się w wąskich granicach (1,003-1,009), wydzielanie moczu jest nie tylko powolniejsze, ale i niedostateczne : przez 24 godziny chory wydzielił tylko 58,6% płynu. Istnieje zatem w tym przypadku wybitne upośledzenie sączenia w kłębkach i chłonienia przez nabłonki cewek moczowych. Toteż wydalanie azotu niebiałkowego jest upośledzone (mocznika w surowicy krwi 150 mg%) i stwierdza się objawy mocznicy prawdziwej (bóle głowy, nudności, wymioty, niezależnie od spożywania pokarmów). [patrz też: kursy dla fizjoterapeutów, osocze bogatopłytkowe w ortopedii, wkładki ortopedyczne ]