Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych

Chorzy umierają wśród objawów mocznicy prawdziwej lub drgawkowej, udaru mózgowego, wybitnego osłabienia serca, dychawicy sercowej, obrzęku płuc lub zapalenia jam surowiczych. Rozpoznanie przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych w okresie wyrównania czynności nerek opiera się: 1) na stwierdzeni u nadciśnienia tętniczego i przerostu serca, przede wszystkim lewej komory, oraz 2) na stwierdzeni u zmian w moczu w postaci wzmożonego moczenia, niskiego ciężaru właściwego dobowego moczu, jasnożółtej jego barwy, miernego białkomoczu i obecności w osadzie moczu krwinek czerwonych oraz wałeczków ziarnistych i nabłonkowych. Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych Za okresem niewyrównania przemawiają objawy następujące: 1) bardzo wysokie ciśnienie tętnicze z przerostem serca; 2) stałe znaczne ograniczenie zdolności zagęszczania moczu obok początkowo zachowanej jeszcze zdolności rozcieńczania, a w późniejszym okresie – skłonność do izostenurii objawiająca się wybitnie monotonną pracą nerek, bez względu na ilość płynów wypijanych przez chorego; 3) wzrost ksantoproteinemii, indoksylemii, mocznika i azotu niebiałkowego w ogóle w krwi; 4) mocznica. Mocz w okresie niewyrównania często nie zawiera ani białka, ani składników postaciowych nerkowych. Zapalenie białkomoczowe siatkówek przemawia raczej za późnym okresem zapalenia. Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków z rozlaną nerczycą rozpoznaje się wtenczas, gdy wyżej wymienionym objawom towarzyszy duży białkomocz i duże obrzęki nerczycowe. Powstającą w przebiegu przewlekłego rozlanego zapalenia kłębków nerkowych niewydolność krążenia rozpoznaje się wtedy, gdy nastąpi znaczniejsze powiększenie stłumienia sercowego, zależnie od rozszerzenia serca, oraz objawy obrzękowo-przekrwienne. Rozpoznanie różnicowe. Mała ilość moczu, nieobecność w nim składników postaciowych nerkowych, częste dolegliwości sercowe (bóle poza mostkiem, bicie serca, brak tchu, kaszel itd.), zwiększenie wymiarów serca – wszystko to nieraz bywa przyczyną mylnego rozpoznania choroby serca i przeoczenia choroby nerek, tym bardziej, że przewlekłe rozlane zapalenie kłębków może przebiegać w okresie marskości bez białkomoczu, a z drugiej strony w przewlekłej niewydolności krążenia ciśnienie tętnicze może być zwiększone i chorzy mogą uskarżać się na bóle głowy, nudności i inne dolegliwości nasuwające na myśl mocznicę. Różnica polega na tym, że mocz w chorobie nerkowej, nawet gdy dołączy się przewlekła niewydolność krążenia, pozostaje jasnosłomkowy, o niskim ciężarze właściwym i nie zawiera osadu moczanów. Nadto przewlekłe rozlane zapalenie kłębków cechują w okresie marskości wyraźne objawy mocznicy oraz znaczne zwiększenie ilości indoksylu, mocznika i w ogóle azotu niebiałkowego w krwi, wysoki poziom ksantoproteinemii, a nieraz także ,,·zapalenie białkomoczowe siatkówek. [hasła pokrewne: urolog dziecięcy poznań, ortopeda, urolog dziecięcy ]